HST
HST.cz HST.en HST.de

Model Obaly je již několik desítek let jednou z nejvýznamnějších firem v oblasti výroby kompletního sortimentu kartónových obalů. Švýcarská skupina Model Holding AG privatizovala jeden z největších závodů tehdejších Olšanských papíren v roce 1992. Od té doby se společnost Model Obaly rozrostla o další 3 výrobní závody v České republice, a to jednak výstavbou zcela nového závodu na zelené louce (Nymburk) a jednak akvizicí firem v Moravských Budějovicích a v Hostinném. V současné době zaměstnává více než 1 300 zaměstnanců a dosahuje ročního obratu více než 4,5 mld. Kč.

V současné době společnost řídí Roman Jamnický, s kterým jsme si popovídali o tom, jak se za posledních více než dvacet let změnilo celé odvětví, jaké překážky museli ve firmě během let překonávat i jak vnímá konkurenci v jednom z mála stále se rozvíjejících oborů.


V současné době vedete společnost Model Obaly. Jak byste charakterizoval změny, kterými firma za tu spoustu let prošla?

Za tu dobu se toho změnilo skutečně hodně. Klientelu tvořily malé a střední firmy. Nyní jsou tito zákazníci součástí nadnárodních koncernů a k nim přibyla řada nových, kteří na českém trhu v devadesátých letech vůbec nepůsobili. S tímto vývojem souvisí rovněž výrazná nárůst potřeby obalů. Výrazně se také změnil životní styl rodin, změnil se také žebříček hodnot, vzrostla spotřeba – bohužel někdy na úkor kvality a rozumného využívání jak potravin, tak i spotřebního zboží. S tím vším vzrostly enormně nároky na způsob a kvalitu balení, které již dávno neplní jen tu kdysi hlavní funkci – ochranu zboží před poškozením, ale stále víc funguje jako velmi účinný marketingový nástroj. Podle průzkumu se průměrný zákazník ohledně výběru a koupě zboží rozhoduje v intervalu dvou sekund. Obal je tím, co zákazník vidí ze všeho nejdřív a podle něj posuzuje i výrobce zboží. Stává se tak jedním ze základních faktorů ovlivňujících kupní rozhodnutí. A tomu všemu se musela přizpůsobit i technologie přípravy a výroby obalů.

Ovlivňuje vaši činnost také rostoucí síla a vliv obchodních řetězců?
Ano. Stále častěji se setkáváme s požadavky zákazníků – výrobců zboží, kteří neřeší design a grafiku obalu za sebe, jako výrobce baleného zboží, ale prakticky předkládají zprostředkovaně požadavky obchodních řetězců, které prosazují jednak „své“ privátní značky a jednak kladou enormní důraz na praktické a logistické parametry obalů. Musí se totiž přizpůsobit prodejním regálům, dát se rychle a snadno vybalovat, aby markety šetřily náklady. Takže v konečném důsledku musí naši zákazníci před výrobou prakticky vše projednat se zástupci řetězců a na nich je konečné rozhodnutí.

Jak ale vlastně vzniká takový obal?
Řada našich odběratelů přichází s vlastními návrhy, ale máme k dispozici také velmi aktivní designerský tým, který některé obaly navrhuje. V tomto tzv. Inovačním centru zaměstnáváme několik absolventů designérských škol. Rovněž již dvacet let organizujeme velkou mezinárodní soutěž pod názvem Mladý obal, ve které se představují nadějní designéři v tomto oboru prakticky z celého světa. Na základě jejich technologicky nezatíženého pohledu vznikají často úžasná obalová řešení. Pravidelně také studentům designérských škol nabízíme šesti týdenní odborné stáže. I když jsou tito studenti velmi šikovní, jako čerství absolventi mají mnohdy problém získat své první místo odpovídající jejich kvalifikaci. My jim takovou příležitost dáváme.

Co je tzv. vlajková loď mezi vašimi výrobky a kam nejdál dodáváte?
Jedním z našich velkých a celosvětově nejznámějších odběratelů obalů je společnost Lego. Pokud kdekoli v obchodě narazíte na krabičky s výrobky Lego, tak máte velkou pravděpodobnost, že byly tyto obaly vyrobeny u nás. Vyrábíme ale také například pro Tevu, Nestlé, Plzeňský Prazdroj, Budvar, Ontex, Ikeu a tisíce dalších zákazníků. Naše obaly jsou pak vyváženy například až do Španělska. Vůbec naším nejvzdálenějším odběratelem jsou ovšem Faerské ostrovy, kde krabice vyrobené v Model Obaly využívají tamní rybáři pro export ryb.

A jak vidíte budoucnost vašeho odvětví?
Velice dobře. Spotřeba papírových obalů tvoří mezi ostatními materiály - plast, sklo, kov, apod. -
celosvětově asi jednu třetinu a stále roste. Používáme totiž ekologický materiál, který je recyklovatelný a současně poměrně levný. Myslím si, že to bude mít tendenci stálého růstu a nedomnívám se, že by nás plast mohl vytlačit. A navíc, stále se otevírají nové trhy. Teď se třeba soustředíme na Čínu. Ne na
obaly pro tamní výrobky, ale pro evropské, které se tam začínají pomalu čím dál více exportovat.

Jak vnímáte konkurenci ve svém oboru?
Netoužíme po tom být největší. Stejné produkty umí a může vyrobit téměř kdokoliv z našich velkých konkurentů. Jde však především o to, jak jste pro své obchodní partnery věrohodní, jak dodržujete termíny, jak s nimi jednáte. Konkurenci respektujeme – stejně jako zákazníci nám i konkurence dodává energii k tomu, abychom se stále vyvíjeli.

Partneři / Partners

ST logo CZ stojate cerne2 partner seclogo  partner koalice E21 logo SPCR LOGO VERTICAL CZ RGB 280x226 IMD Logo Blue RGB E21 logo HK logo PRAHA1 dole 1radek RGB

 

loga partneri 280x226 slunce 280x226 roska 280x226 Kudyznudy.cz - tipy na výlet  LOGO PFM 2

 

 

 

 

 

 

Menu