HST
HST.cz HST.en HST.de

Podíl domácí přidané hodnoty na celkovém vývozu Česka je v průměru 61 %, to je celosvětově jedna z nejnižších hodnot. Nejvíce svou přidanou hodnotu vyváží Saúdská Arábie a Brunej (obě 95 %). Naopak nejméně přidané hodnoty ve vývozu má Lucembursko (31 %) a Malta (42 %). To jsou závěry studie Deloitte Made in World – Analýza českého zahraničního obchodu a pozice v globálních hodnotových řetězcích.

Nejvíce české přidané hodnoty putuje do Německa (24 %). S velkým odstupem pak následují Slovensko (7 %) a Polsko (6 %). To zhruba odpovídá struktuře vývozu celkové domácí produkce. Největší podíl na vývozu domácí přidané hodnoty má odvětví motorových vozidel (18 %). Obsah přidané hodnoty ve vývozu daného odvětví je přitom pouze 46 %, jedna z nejnižších v mezinárodním srovnání. Například v sousedním Německu je to 76 %.

Zohledníme-li konečnou destinaci české přidané hodnoty, tak po Německu, kam směřuje téměř pětina přidané hodnoty, jsou druhým největším odběratelem USA (7 %), následované Francií a Velkou Británií, shodně po 6 %.

„Na rozdíl od analýzy běžných dat o zahraničním obchodě, se ukazuje, že česká ekonomika není závislá jen na svých evropských sousedech, ale ve značné míře také na USA. Tenze v globálním obchodě, k nimž přispěla změna politiky USA, mohou pro Česko znamenat více, než si myslíme,“ shrnuje závěry autor analýzy David Marek, hlavní ekonom Deloitte.

České propojení s globální ekonomikou narůstá. Úroveň zapojení do takzvaných globálních hodnotových řetězců (GVC) se v letech 2005 až 2015 zvýšilo o více než desetinu. ČR zároveň vykazuje nižší podíl domácí přidané hodnoty na vývozech, protože tuzemská ekonomika ve výrobě intenzivně využívá zahraničních meziproduktů.

„S rostoucí účastí v GVC, a zejména v komplexní formě GVC, se ovšem také zvyšuje citlivost české ekonomiky na otřesy v globální ekonomice,“ upozorňuje spoluautor studie Petr Němec.

V rámci zemí OECD je Česká republika po Lucembursku a Jižní Koreji třetí zemí s největší vzdáleností své produkce od konečného spotřebitele. To znamená, že Česko více produkuje v odvětvích, která stojí uprostřed nebo na začátku výrobního řetězce. Analýza hodnotových křivek ukazuje, že 9 z 10 nejvýznamnějších odvětví podle objemu vývozu se nachází v částech hodnotové křivky s nízkou přidanou hodnotou.

„Domácí výroba aut se nachází přesně v polovině hodnotového řetězce s nízkou mírou přidané hodnoty. Na vzestupné části křivky se nachází pouze informační a komunikační činnosti. Na ty je dále navázáno korespondující odvětví v Německu a USA. Výpočet a analýza hodnotových křivek pro klíčová odvětví české ekonomiky podporují tvrzení, že Česko je stále spíše montovna“ dodává David Marek.

Výrobní odvětví nacházející se nejdále od spotřebitele jsou v Česku těžba a dobývání, výroba dřevěných a papírových výrobků a tisku a výroba základních kovů a kovových produktů. Na polovině cesty ke spotřebiteli jsou výrobní procesy ve zpracovatelském průmyslu a velkoobchod a maloobchod. Nejblíže spotřebiteli jsou ubytování, stravování a pohostinství.

 

 

 

 

 

 

 

 

Partneři / Partners

ST logo CZ stojate cerne2 partner seclogo  partner koalice E21 logo SPCR LOGO VERTICAL CZ RGB 280x226 IMD Logo Blue RGB E21 logo HK logo PRAHA1 dole 1radek RGB

 

loga partneri 280x226 slunce 280x226 roska 280x226 Kudyznudy.cz - tipy na výlet  LOGO PFM 2

 

 

 

 

 

 

Menu