HST
HST.cz HST.en HST.de

Nejvýznamnějším tématem v lidském kapitálu je pro české firmy zaměstnanecká zkušenost s důrazem na lidský přístup a smysluplnost práce (86 %). Pouze 36 % ale uvádí, že je na to jejich firma připravena. Vyplývá to ze studie Deloitte Globální trendy v oblasti lidského kapitálu 2019, kterého se zúčastnilo téměř deset tisíc respondentů ve 119 zemích včetně České republiky.

„Hovoříme-li o zaměstnanecké zkušenosti, tak zjišťujeme, že existuje rozdíl mezi tím, co zaměstnanci doopravdy chtějí, a tím, co jim firmy nabízí. Zatímco podle čtvrtiny respondentů nejsou zaměstnanci spokojení s mírou autonomie při rozhodování, firmy jim v rámci zlepšování zaměstnanecké zkušenosti nejčastěji poskytují příjemné pracovní prostředí,“ říká Martina Schiestlová, HR ředitelka Deloitte.

Druhým českým trendem v oblasti lidského kapitálu je vzdělávání (83 %). První dvě místa jsou tak v porovnání s celosvětovým žebříčkem prohozená (83 % a 86 %). U nás tento trend souvisí se zvyšujícími se požadavky na zaměstnance i s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků na trhu práce. Na to je připravena přesně polovina českých
a 46 % světových firem.

Na třetím trendu – leadershipu v 21. století – se čeští respondenti shodli se zbytkem světa. Za důležitý jej považuje 82 % českých a 80 % světových respondentů. Ve srovnání se zahraničními se čeští lídři mnohem více soustředí na vybudování agilně fungujících týmů.

První pětku nejvýraznějších trendů v oblasti lidského kapitálu v Česku uzavírají mobilita talentů (77 %) a získávání nových talentů (69 %). Do náboru podle studie výrazně promluví nové technologie. České firmy nicméně zatím jejich potenciál plně nevyužívají
a uvádějí, že většina náborových činností bude i do budoucna stále vykonávána především lidmi. Mobilita talentů je čtvrtá i ve světě a pětici světových trendů uzavírá HR cloud (74 %). Ten je v českém prostředí až šestý. I přesto, že má s cloudem zkušenost 7 z 10 českých firem, cloudová řešení v HR zatím nenaplnila očekávání.

Již loni formovala trendy v lidském kapitálu také společenská odpovědnost firem. 8 z 10 českých respondentů se domnívá, že má dopad na jejich firmu (ve světě si to myslí 71 % dotázaných). 93 % respondentů si uvědomuje, že jejich veřejné vystupování na poli společenských otázek může pomoci náboru a udržení zaměstnanců. A více než třetina dotázaných v ČR předpovídá, že význam společenské orientace firem v příštích třech letech poroste.

„Respondenti vnímají, že se ekonomické, sociální a politické otázky zintenzivnily. To firmy nutí, aby se stále více profilovaly jako společensky odpovědné a zaměřily se na lidský přístup k zaměstnancům. Začínají se proto primárně soustředit na pět hlavních oblastí: smysl práce, etické a férové jednání, osobní růst, spolupráci a vztahy, transparentnost
a otevřenost,“ dodává Pavel Šimák, ředitel poradenství v oblasti lidského kapitálu
a globálních center sdílených podnikových služeb ve společnosti Deloitte.

Z průzkumu také vyplynulo, že 63 % českým firem chce v letošním roce růst. V následujících 12 až 18 měsících pak téměř polovina českých firem (49 %) plánuje zvýšení investic do HR.

 

Trend

Důležitost (ČR)

Důležitost (Svět)

Připravenost (ČR)

Připravenost (svět)

1. Od zaměstnanecké zkušenosti k lidskému přístupu a smysluplné práci

86 %

84 % (2.)

36 % (7.)

43 % (2.)

2. Vzdělávání v běhu života

83 %

86 % (1.)

50 % (1.)

46 % (1.)

3. Leadership v 21. století aneb křižovatka tradičního a nového

82 %

80 % (3.)

42 % (3-4.)

41 % (3-4.)

4. Mobilita talentů: jak vyhrát válku na domácí frontě

77 %

76 % (4.)

43 % (2.)

40 % (5.)

5. Získávání talentů: náborem to pouze začíná

69 %

70 % (6.)

40 % (5.)

37 % (7.)

6. HR cloud: odrazový můstek, nikoli cíl

61 %

74 % (5.)

42 % (3-4.)

41 % (3-4.)

7. Výkon organizace jako týmový sport

60 %

65 % (9.)

34 % (8.)

33 % (8-9.)

8. Odměňování: realita versus očekávání

57 %

69 % (7.)

26 % (10.)

33 % (8-9.)

9. Od práce k superpráci

53 %

66 % (8.)

39 % (6.)

39 %  (6.)

10. Alternativní pracovní síla jako hlavní proud

33 %

41 % (10.)

31 % (9.)

28 % (10.)

 

 Studii Globální trendy v oblasti lidského kapitálu 2019 naleznete zde.

Partneři / Partners

ST logo CZ stojate cerne2 partner seclogo   E21 logo SPCR LOGO VERTICAL CZ RGB 280x226 IMD Logo Blue RGB E21 logo HK logo PRAHA1 dole 1radek RGB

 

     

Menu