HST
HST.cz HST.en HST.de

České banky stojí v popředí vyspělosti služeb digitálního bankovnictví v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika). Jako celek se umístily hned za pěticí zemí – digitálních lídrů a vedou skupinu tzv. „smart followers“, v níž je následují norské, jihoafrické, finské a francouzské banky. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Deloitte Digital Banking Maturity EMEA 2018 (vyspělost digitálního bankovnictví). Nejvyspělejším trhem digitálního bankovnictví je dle průzkumu aktuálně Rusko.

 

Z pohledu klíčových kroků zákaznické cesty (customer journey) napříč jednotlivými fázemi klientova vztahu s bankou, tedy od počátečního zjišťování informací, přes založení účtu, denního využívání služeb, až po zrušení účtu, předčily české banky ve všech sledovaných oblastech funkcionalit digitálního bankovnictví průměr EMEA. V oblasti dostupnosti informací, ceny digitálních služeb či podpory sociálních sítí se skóre českých bank (61 %) blížilo nejlepšímu hráči v regionu (66 %), průměr EMEA byl 55 %. V některých oblastech ale jak uživatelská zkušenost, tak nabídka služeb digitálního bankovnictví na českém bankovním trhu pokulhávají – respondenti nehodnotili příliš kladně zejména otevírání nového účtu (v Česku skóre 20 %, nejlepší země 38 %, průměr EMEA 16 %) a ukončení zákaznického vztahu (v Česku skóre 11 %, nejlepší země 36 %, průměr EMEA 10 %). Uspokojivé se nezdá ani dosažené skóre u každodenního digitálního bankovnictví – 42 % v Česku, 52 % u nejlépe hodnocené země, 26 % průměr EMEA.

„Měnící se zákaznické preference, konkurence fintech společností a regulace, jako je třeba evropská směrnice PSD2, přiměly banky akcelerovat rozvoj nabídky svých digitálních služeb. Nicméně, i když se téměř všechny považují za vyspělé či přímo za digitální lídry, průzkum Deloitte odhalil, že dle objektivních dat je tomu v porovnání s některými konkurenty v regionu EMEA jinak,“ říká Štěpán Húsek, partner a lídr technologického poradenství pro finanční sektor Deloitte.

V regionu EMEA Deloitte porovnal 238 bank a 10 fintech společností ve 38 zemích. Průzkumu se zúčastnilo více než osm tisíc bankovních klientů a 136 „mystery shoppers“, kteří si otevřeli skutečné účty. Do hodnocení bylo zahrnuto celkem 826 funkcionalit. V České republice se průzkum zaměřil na 13 bank.

Dle výsledků průzkumu lze trhy v regionu EMEA obecně rozdělit do čtyř základních skupin – digitální lídři, digitální „smart followers“, digitální „adopters“ a digitální „latecomers“.

Nejlépe se umístil ruský trh a ve skupině lídrů jej následoval bankovní sektor ve Švýcarsku, Turecku, Polsku a Španělsku. Těsně za nimi, ve skupině „smart followers“ je pak právě Česko.

Češi dle průzkumu zatím preferují online banking přes PC (62 %) před mobilním bankovnictvím (19 %). Pětina stále preferuje návštěvu pobočky. Například u Rusů je to přitom naopak (58 % preferuje mobilní bankovnictví, 26 % PC, 16 % pobočku).

„Spektrum budoucích digitálních lídrů bude významně ovlivněno připraveností bank nabídnout služby otevřeného bankovnictví i další služby přesahující rámec finančních služeb, a transformovat se z klasické digitalizované banky do role otevřené platformy poskytující jak vlastní produkty a služby, tak současně služby třetích stran,“ dodává Pavel Šiška, vedoucí partner oddělení poradenství v Deloitte.

 

Studii EMEA Digital Banking Maturity 2018 naleznete zde.

 

 

 

Partneři / Partners

ST logo CZ stojate cerne2 partner seclogo  partner koalice E21 logo SPCR LOGO VERTICAL CZ RGB 280x226 IMD Logo Blue RGB E21 logo HK logo PRAHA1 dole 1radek RGB

 

loga partneri 280x226 slunce 280x226 roska 280x226 Kudyznudy.cz - tipy na výlet  LOGO PFM 2

 

 

 

 

 

 

Menu