Pro české firmy je nejpodstatnější takzvaný well-being zaměstnanců (92 %), tedy fyzické, duševní, finanční a spirituální zdraví. Nicméně jen 57 % dotázaných má dojem, že by na to byla jejich firma připravena. Vyplývá to ze závěrů nejnovější studie Deloitte Globální trendy v oblasti lidského kapitálu. Průzkumu se zúčastnilo přes jedenáct tisíc respondentů ve 124 zemích světa, včetně České republiky.
„Téma osobní pohody (tedy well-being) se dostává v poslední době stále více do popředí, mimo jiné i díky současné nízké nezaměstnanosti a nastupujícím pracovníkům z řad generace mileniálů. Zaměstnanci i uchazeči o práci se nejenom více zajímají o to, jakým způsobem zaměstnavatel přistupuje ke všem složkám zdraví svých zaměstnanců, ale takovou péči i aktivně vyžadují. Flexibilní pracovní doba usnadňující kombinaci pracovního a osobního života se stala téměř samozřejmostí,“ říká Barbora Černíková specialistka na vzdělávání firmy Deloitte a organizátorka konference Happiness at Work.
Po well-beingu (který je celosvětově až čtvrtý) následuje dle průzkumu problematika zaměstnaneckých dat a vnímání rizik s nimi spojených (85 %). Na tom se čeští respondenti shodli s celosvětovými výsledky. Třetím českým trendem, stejně jako ve světě, je pak posun od budování kariéry spíše k získávání zkušeností (84 %). Polovina dotázaných nicméně uvedla, že jejich organizace není příliš efektivní v tom, aby lidem umožnila svou kariéru řídit. Mezi pět nejvýraznějších trendů se pak v Česku dostalo personalizované a flexibilní odměňování (80 %) a umělá inteligence, automatizace a robotika (78 %). Ta je přitom celosvětově až na osmém místě.
Mezi českými respondenty převládali zástupci malých firem do 1 000 zaměstnanců (45 %), 36 % bylo ze středních firem (do 10 000 zaměstnanců) a 19 % z velkých (nad 10 000). Téměř dvě třetiny odpovědí pocházely od středního managementu (61 %) a 19 % českých respondentů tvořilo nejvyšší vedení společností.
Zjištění průzkumu naznačují, že se trendy posunují k soustředění se na jednotlivce a kladou důraz na kvalitu interních i externích vztahů ve firmě. Hlavním tématem pro firmy je posun od interního zaměření firmy na externí ekosystém. Společnosti jsou posuzovány podle kvality vztahů se zaměstnanci, zákazníky, komunitami a regulátory. Kultivace těchto vztahů je klíčová, pokud si má firma udržet svou reputaci důležitou pro nábor
a udržení klíčových zaměstnanců stejně jako loajálních zákazníků.
„Společnosti se musí bavit s vnějším světem, aktivně řídit své zapojení a komunikaci o sobě, a investovat do ekosystému tak, že se budou ke všem zaměstnancům chovat férově a vytvářet pracovní prostředí podporující nejen kariéru, ale i well-being zaměstnanců,“ říká Pavel Šimák, šéf týmu lidského kapitálu a globálních sdílených podnikových služeb Deloitte.
Z průzkumu také vyplynulo, že 96 % českých firem plánuje v roce 2018 růst a 58 % z nich větší než v roce 2017. V příštích 12 až 18 měsících pak 36 % českých firem plánuje zvýšit své investice do HR.
Studii Globální trendy v oblasti lidského kapitálu 2018 naleznete zde.