Motivujete dostatečně své zaměstnance?
Dokážete správným způsobem motivovat své pracovníky? Můžete mít totiž sebekvalitnější kolegy, do kterých investujete mnoho zdrojů a úsilí, ale chybí-li jim motivace, je to zkrátka zbytečné. Zpravidla odcházejí či přinejmenším nedosahují takových výsledků, jaké by z Vaší strany byly očekávány.
Většina společností používá klasické „motivační“ nástroje, jakými jsou například různé zaměstnanecké akce, bonusy, ocenění nejlepších zaměstnanců, balíčky či služby pro zaměstnance. Ty mají však jednu nevýhodu. Nepůsobí přímo na vnitřní motivaci samotného pracovníka, spíše si jeho oddanost a pracovitost kupují. Mohou leckdy i vyvolávat pocit, že se společnost snaží zaměstnance manipulovat či dokonce uplácet. Navíc takové formy motivace nepůsobí dlouhodobě a jsou i finančně nákladné.
Jaké faktory pomáhají zvyšovat vnitřní motivaci zaměstnanců?
Nejsnazším způsobem, jak zaměstnance motivovat, je nalézt k nim správnou cestu a zapůsobit na jejich vnitřní motivaci. A jak? V první řadě jsou to jasně vyspecifikované úkoly. Otevřené zhodnocení a uznání, zpětná vazba k vykonané práci. Mít možnost ovlivnit svou práci, zapojení zaměstnance do rozhodování a podpory jeho nápadů. Možnost spolupráce v rámci společnosti, která zvyšuje pocit sounáležitosti. Nelze opomenout kariérový růst a různorodost. Důvěru mezi zaměstnanci vytváří nastavení otevřené komunikace.
Jak dosáhnout správného nastavení motivace zaměstnanců?
Angažováním externího poradce, který na základě vstupní analýzy skutečného stavu specifikuje konkrétní nedostatky a potřeby zaměstnanců, vypracuje analýzu požadovaného stavu a dodá tak pohled z jiného úhlu. V nejčastějších případech se jedná o nesprávně zvolenou komunikaci, a to například
- v komunikaci „směrem dolů“ k zaměstnancům,
- v komunikaci na stejné úrovni, anebo
- v komunikaci „směrem nahoru“ k vedení společnosti.
Správná firemní komunikace
Projekt nastavení kvalitní firemní komunikace je nekončící proces, který ovlivňuje mnoho faktorů. Nejdůležitějším z nich jsou samozřejmě zaměstnanci sami, nelze však opomenout ani finance. První část projektu – nastavení optimální firemní komunikace – může být realizována školením zaměstnanců dle následujícího harmonogramu:
1. měsíc: Osobní prezentace účastníků, individuální pohovory
2. měsíc: Typologie osobnosti, poznávání lidí, firemní konstelace
3. měsíc: Typologie osobnosti, praktické využití, hodnotící pohovory a dohoda o cílech
4. měsíc: Aktivní nácviky manažerské komunikace formou cvičení, diskuse nad uvedením poznatků do praxe, nácvik před kamerou s cílem získání zpětné vazby
5. měsíc: Verbální a neverbální komunikace, vedení porad, charakteristika produktivního týmu, způsob vedení týmu při dosahování cílů
6. měsíc: Emoční inteligence, myšlenkové mapy, moderační karty, akční plány a závazky jednotlivců
Školení zaměstnanců
Další část projektu navazuje po 3 až 6 měsíční pauze. V této době se vyhodnocují výsledky uplynulého školení, tak jak probíhaly prakticky ve firmě. Úspěšnost akčních plánů a závazků jednotlivců tvoří úvod navazujícího proškolování zaměstnanců.
Váháte, zda je právě u Vás vše v tomto ohledu v pořádku?
Řekli o nás:
pan Roman Gros, jednatel společnosti HEINZ GLAS DECOR s.r.o.
„Projektové školení zaměřené na vedení zaměstnanců prostřednictvím komunikace mohu doporučit všem firmám, které chtějí své zaměstnance udržet a motivovat je k loajálnímu postoji.
Školení vedené poradci Rödl & Partner probíhá v přátelské a přitom profesionální atmosféře, lektoři jsou výbornými komunikátory a dokáží účastníky takzvaně „vtáhnout do děje“.
Cílová skupina – střední management, který vyrostl ze skupiny našich nejlepších a nejvěrnějších zaměstnanců – hodnotí výstupy individuálních modulů velmi pozitivně a vidí v nich přínos pro svůj osobní a profesní rozvoj.
Společnost Rödl & Partner Consulting mohu směle doporučit.“